top of page

Női termékenységi praktikák és terápiák az elmúlt évezredekben: Elképzelések és titkok, amelyek a női test működését övezték

Updated: 2 days ago

Forrás: freepik.com
Forrás: freepik.com

A termékenység első szimbólumai az őskorban


A termékenységgel kapcsolatos emlékeink közül a legelsők feltételezhetően a prehistorikus korból, az úgynevezett Gravetti kultúrából ránk maradt Vénusz szobrok lehetnek. A több száz megtalált szoborból talán mindenki számára a legismertebb a Willendorfi Vénusz homokkőből készült női alakot formáló szobra, amelyet egy magyar régész, Szombathy József talált meg 1908-ban az ausztriai Willendorf közelében. Bár keveset tudni a szobrocska pontos eredetéről, készítési módjáról és jelentőségéről, de a megformálás, a nőiesség, a női mellek, a vénuszdomb és a gömbölyded has-fenék kihangsúlyozása a termékenységgel való erős kapcsolatra utalhat.

Ősi termékenységi rítusok és a meddőség „bűne”


A legtöbb ókori civilizációban létezett egy ősi gyógyítási gyakorlat, mely vallási ünnepekhez kapcsolódva mágikus szertartások keretében varázslatokat, imákat, ráolvasásokat alkalmazott a kívánt cél elérésének érdekében. Nem volt ez másképp a termékenységi rítusoknál sem. Külön istennője volt a gyermek után vágyakozó nőknek is, és ezen istennőknek termékenységi rítusokkal, táncokkal, ajándékokkal vagy áldozatokkal próbáltak kedveskedni. Hitték, hogy minden bajt, betegséget természetfeletti erő okoz, így ennek „orvoslása” is ezen erők – istenek, démonok - által lehetséges. 
A terméketlenséget évezredekig a nők „hibájának” tartották, ők voltak a felelősek a vágyott gyermekáldás elmaradásáért. Anatómiai tudás híján a fertilitási problémákat kezdetben Isten büntetésének vagy valami korábban elkövetett bűn következményének tekintették. Számos kultúrában járt együtt a meddőség a szégyennel, megaláztatással és akár bántalmazással is. Példaként említhetjük, hogy az ószövetségi korban a meddő nő társadalmi megítélése közvetlenül a leprások után következett.


Ősi termékenységi rítusok és a meddőség „bűne”


A legtöbb ókori civilizációban létezett egy ősi gyógyítási gyakorlat, mely vallási ünnepekhez kapcsolódva mágikus szertartások keretében varázslatokat, imákat, ráolvasásokat alkalmazott a kívánt cél elérésének érdekében. Nem volt ez másképp a termékenységi rítusoknál sem. Külön istennője volt a gyermek után vágyakozó nőknek is, és ezen istennőknek termékenységi rítusokkal, táncokkal, ajándékokkal vagy áldozatokkal próbáltak kedveskedni. Hitték, hogy minden bajt, betegséget természetfeletti erő okoz, így ennek „orvoslása” is ezen erők – istenek, démonok - által lehetséges.

A terméketlenséget évezredekig a nők „hibájának” tartották, ők voltak a felelősek a vágyott gyermekáldás elmaradásáért. Anatómiai tudás híján a fertilitási problémákat kezdetben Isten büntetésének vagy valami korábban elkövetett bűn következményének tekintették. Számos kultúrában járt együtt a meddőség a szégyennel, megaláztatással és akár bántalmazással is. Példaként említhetjük, hogy az ószövetségi korban a meddő nő társadalmi megítélése közvetlenül a leprások után következett.
 

A meddőség első írott emlékei Mezopotámiából


Első írott emlékünk a meddőségről egy közel 4000 éves asszír agyagtáblán olvasható, amelyet az Isztambuli Régészeti Múzeumban őriznek. Az ókori mezopotámiai házassági szerződést rögzítő ékírásos tábla arról szól, hogy a meddőségi problémák egyik megoldási lehetősége a béranyaság.

Ókori Egyiptom: a Kahun papirusz nőgyógyászati tanácsai


A termékenység és a testmozgás közötti gyógyító kapcsolatról szóló első írásos bizonyíték az ókori egyiptomi orvoslásból ránk maradt Kahun nőgyógyászati papíruszon (kb. i.e. 1825) olvasható. Ez a londoni University College-ban (UCL) található orvosi papirusz termékenységgel, terhességgel, fogamzásgátlással, szüléssel és nőgyógyászati betegségekkel kapcsolatos problémákkal, valamint azok kezelési lehetőségeivel foglalkozik 34 bekezdésen keresztül. A fertilitás növelésére már abban az időben is étrendi tanácsokat és termékenységet fokozó mozdulatokat javasoltak. 

Kahun Nőgyógyászati Papirusz
Kahun Nőgyógyászati Papirusz
Forrás: https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/a/ab/PKahun_LV2.jpg

A Kahun papiruszon számos megdöbbentő módszerről olvashatunk, amelyeket a nő termékenységének vagy terméketlenségének detektálására használtak. Ilyen „megbízható” eljárás volt például az, amikor a gyermekre vágyó nőt ráültették egy gyümölccsel és datolyával kevert, sörben áztatott földkupacra, és ha a nő elhányta magát üldögélés közben, akkor azt gondolták, hogy termékeny.
 

A meddőség Indiában: Siva és a Káma Szútra titkai


Utazzunk tovább egészen az ókori Indiáig!

A szexualitás, a termékenység témája az ókori Indiában is szerves részét képezte az életnek, a mindennapoknak. A termékenység istenük maga Siva volt, akinek jelképe a linga, azaz a hímvessző – ezzel a kifejezéssel a Káma Szútrában is gyakran találkozik az olvasó. A gyermekáldásért imádkozó indiai nők a Siva tiszteletére emelt templomokban feldíszítették és vajjal kenegettéka hatalmas linga szobrokat.

A legrégebbi szanszkrit mű, a Kama Sutra nem csupán egy „szex tankönyv”, hanem maga a szerelem művészete írásban, képekben megfogalmazva a III. századból. A mű szerint a szexuális érintkezés lényege a nő hozzásegítése a minél tökéletesebb boldogság eléréséhez. Ez a mű azt is leírja, hogy csakis orgazmus, gyönyör átélése mellett történhet meg a nő megfoganása, tehát megfoganni gyönyör nélkül lehetetlen. Ez a titkos ókori indiai recept a sikeres fogantatáshoz.
 

Az ókori Görögország: Hippokratész és a tudományos megközelítés


Az ókori egyiptomi és görög társadalomban egyértelműen betegségnek tartották a fogamzó-képtelenséget, azaz a meddőséget. Az időszámításunk előtti. VI.-V. században a görögök voltak azok, akik először próbálták a természet jelenségeinek megértését, magyarázatát racionális, tudományos alapokra helyezni az istenek belekeverése nélkül. Így jött létre a „tudományos” medicina, mely első és talán leghíresebb képviselője maga Hippokratész volt (Kr.e.460-377). Ő volt az első orvos, aki az elmaradt gyermekáldás okát már a férfiakban is kereste.

A Hippokratész tanait tartalmazó dokumentumokat (Corpus Hippocraticum) feltételezhetően Herophilos és tanítványai állították össze az alexandriai könyvtárban, a Museionban. A „múzsák csarnokának” hányattatott sorsa, leégése, megrongálódása, majd pusztulása ellenére számos orvosi dokumentum maradt ránk ebből a korból, melynek nagy része nőgyógyászati témákkal foglalkozik. Ebből is látható, hogy a kor gyógyítói kiemelt figyelemmel foglalkoztak a szebbik nem reproduktív szerveinek egészségével.
 
A négy testnedv elmélete és a meddőség
A híres ókori görög orvos nevéhez kötődik a négy testnedv elmélete is, mely nedvek egyensúlya különösen fontos a női fogamzóképességre nézve is. Hippokratész feltételezései szerint létezett a sárga és fekete epe, a vér, valamint a nyák. Ezen testnedvek mennyisége és egyensúlya határozza meg az ember testi-lelki egészségét, az egyensúly felborulása pedig megbetegedést okoz. Hippokratész volt az első abban is, hogy összefüggést fedezett fel az elhízás és a terméketlenség között. Úgy vélte, hogy az elhízás meddőséghez vezethet.
 

A vándorló méh elmélete: mítosz vagy valóság?


A vándorló méh gyógyítása
A vándorló méh gyógyítása
Forrás: The Wandering Womb: A Cultural History of Outrageous Beliefs About Women by Lana Thompson (1999)

Hippokratész korától, a Kr.e. V. századtól egészen a XVII. századig élt az az elképzelés, hogy a női méh önálló életet él a testben, és helyváltoztató mozgásra is képes. Az ókori egyiptomiak úgy vélték, hogy a méh egy szabadon vándorló, független szerv, ami különböző fizikai és lelki problémákat okozva járja be a testet. Ha a méh „felfelé” mozdult, légzési nehézségeket, szorongást eredményezett, míg „lefelé” haladva bélproblémákat idézett elő.
 
Hippokratész szerint, ha egy nő nem él rendszeres nemi életet (főleg a szüzeket és az özvegyeket érinti), akkor méhe elszabadul a testében, önálló életre kel. Ennek a bolyongó anyaméhnek a visszacsalogatására különböző praktikák álltak rendelkezésre abban a korban, mint például maga a szeretkezés, önkielégítés, gyermekszülés. Azt gyanították, hogy az anyaméhet a jó illat felé lehet terelni, ennek megfelelően a nők lába közét illatosították, fejüket kénfüsttel büdösítették.

Ehhez az elmélethez köthető a hisztéria elnevezés is, a hystera a női méh görög elnevezésére utal.
 

Hisztéria = hystera = méh

 
Az ókori orvostudósok szerint az anyaméh azt sem szereti, ha túl sok benne a folyadék (menstruáció), és azt sem, ha kiszárad (szexualitás hiánya). Ilyenkor felborul a testnedvek egyensúlya a méhben, és ez jelentősen befolyásolja a termékenységet.
 
Több mint 500 évvel később Epheszoszi Szóranosz (i.sz. 98-138), az ókor leghíresebb görög származású nőgyógyásza, és maga Arisztotelész is megkérdőjelezte azt az elméletet, miszerint az anyaméhet különféle illatokkal, anyagokkal irányítani lehetne. Szóranosz szavait idézve:

„az anyaméh nem bújik elő a vackából, mint egy vadállat, nem igazán örül a kellemes illatoknak, és nem menekül el büdös szagok elől”.
 
Továbbá a kor nőgyógyász géniusza azt is leírja, hogy a „vándorló hystera visszacsalogatására” ismertetett módszerek helytelen kezelési módok, és csak tovább fokozzák a méh gyulladását.
Helyettük saját terápiás javaslattal állt elő a probléma kezelésére:

●       meleg fürdővíz
●       köpölyözés
●       borogatás
●       beöntés
●       hüvelykúpok
 
 

A meddőség mágikus kezelése és terápiái


Az anyaméh betegségét mágikus eljárásokkal is megpróbálták orvosolni. A vándorló méh az ókori világban állandó gondolat volt, az orvosok és a mágusok is dolgoztak a probléma orvoslásán még évszázadokkal azután is, hogy az elméletet megcáfolták. Az ókori mediterrán és közel-keleti kultúrákban általános volt az a hiedelem, hogy a betegségeket, ennek megfelelően a vándorló méh okozta bajokat is természetfeletti, démoni erők idézik elő. „Terápiaként” a mágusok és az ördögűzők mágikus szövegek felolvasásával megparancsolták az anyaméhnek, hogy térjen vissza a helyére. A felolvasások mellett,  amulett hordását is javasolták a nőknek. Ez a mágikus ékszer általában egy női méhet, valamint egy kulcsot ábrázolt, amely a méhet mágikusan kinyitja vagy bezárja, attól függően, hogy mit akartak elérni: várandósságot vagy annak elkerülését. A meddőséget akként értelmezték, hogy a méh zárva volt, és ez megakadályozta a férfi mag fölvételét.
 
Ha mindezek a remek eljárások mégsem vezettek volna sikerre, volt még egy alternatív, „testközeli” megoldás a probléma megoldására, amit a Kr. u. 1. században élt Marcus Valerius Martialis római költő igen érzékletesen megfogalmaz meg. A költő elmondása szerint a vállalkozó szellemű és kedvű orvosok leghatékonyabban az alábbi „természetes gyógymóddal” kezelhették pácienseiket:
 
„Hiszterikus leszek én, ha ma sem dug senki meg engem!”
– hívta idős férjét Léda, de hasztalanul.
Sírva fogadta meg azt, hogy egészségét sose félti.
 – „Inkább haljak meg!” – mondta szipogva a nő.
Kéri a férje, ne pusztuljon még el fiatalként,
történjék meg, amit már nem ad úgy meg a vén.
 Jönnek az orvosok. Orvosnő ott nem marad egy sem. Lábát égbe lökik: ej de nehéz kezelés! (Martialis 11. 71, Németh György fordítása)

תגובות


bottom of page